TAMAN BUKIT SLIM (TBS) - PENGENALAN

Taman Bukit Slim, 35800 Slim River terletak di pinggir bandar kecil Slim River dalam Daerah Batang Padang, Negeri Perak. Lokasinya di selatan Perak, kira-kira 22 km di utara Tanjung Malim dan 99 km dari selatan bandaraya Ipoh melalui jalan persekutuan. Kedudukannya bersebelahan Plaza Tol Slim River dan jika dari Ipoh jaraknya kira-kira 200 meter sebelum susur masuk ke plaza tol dan jika dari arah pekan Slim River penduduk atau pelawat perlu membuat pusingan "U" yang jauhnya kira-kira 2 km dari lampu isyarat persimpangan plaza Tol Slim River.Dibangunkan pada tahun 2008 dan diselenggarakan oleh Majlis Daerah Tanjong Malim – Admin.

Klik Sini

Pengumuman, Info dan Peristiwa TBS

* INFO TERKINI 2016

* Jawatankuasa Penduduk -Selamat Menyambut Nisfu Syaaban.

* Jawatankuasa KRT - Program SRS dilaksanakan seperti biasa.

* Jawatankuasa surau - Kuliah Mingguan dilaksanakan seperti biasa.


* Kelab Rekreasi Puakajoran - 2 Jun 2016 Trip Tanjung Dawai - Tukun Perak. Selamat Menjoran.


* Jika anda mempunyai maklumat dan sumber arkib untuk dikongsi sila berhubung dengan admin

SEKIAN TERIMA KASIH.

Friday 30 May 2014

Kesultanan Negeri Perak ( Sultan ke Enam Belas Hingga Dua Puluh Enam)

16.Sultan Mahmud Shah (Marhum Muda)

(MARHUM MUDA)
SULTAN PERAK YANG KEENAM BELAS
(1765 - 1773)
Makam Almarhum Sultan Mahmud Shah

Setelah mangkat "Marhum Kaharullah" Sultan Iskandar Dzulkarnain di Pulau Indera Sakti, Kuala Sungai Kinta, adinda Almarhum Raja Kimas diangkat menjadi Sultan Perak yang ke-16, bergelar Sultan Mahmud Shah. Baginda bersemayam di Pulau Indera Sakti kemudian berpindah ke Pasir Pulai, Pulau Besar di tepi Sungai Perak. Kemudian Pasir Pulai digelar oleh Baginda Pasir Pulai Indera Mulia.

Sultan Mahmud Shah memerintah Perak dari tahun 1765-1773. Waktu pemerintahan Baginda, orang-orang Belanda masih menjalankan perniagaan membeli bijih timah di gudang atau loji Belanda di Tanjung Putus. Raja Haji, panglima Bugis yang masyhur dari Riau bersama kekandanya Raja Lumu, Raja Selangor telah datang ke Negeri Perak dalam tahun 1770. Raja Lumu telah beisterikan Puteri di-Raja Perak lalu dinobatkan dan digelar oleh Sultan Mahmud Shah dengan nama Sultan Sallehuddin Shah. Apabila Sultan Sallehuddin Shah berangkat balik ke Negeri Selangor, Baginda ditabalkan pula di hadapan rakyat Selangor dengan membunyikan nobat. Waktu itu Negeri Perak dan Selangor merupakan sahabat baik.

Sultan Mahmud Shah mangkat di Pasir Pulai Indera Mulia dan dimakam di tempat bernama Teluk Memali (Pulau Besar) pada tahun 1773 dan di gelar "Marhum Muda".

Makam Almarhum terletak di Kampung Pasir Pulai, Pulau Besar, Mukim Pasir Panjang Ulu, kira-kira lapan kilometer ke selatan pekan Kampung Gajah.

17.Sultan Alauddin Mansur Shah

(MARHUM SULONG)
SULTAN PERAK YANG KETUJUH BELAS
(1773 - 1786 )
Makam Almarhum Sultan Alauddin Mansur Shah Iskandar Muda

Setelah mangkat Marhum Muda dalam tahun 1773 (Marhum Mahmud Shah Sultan Perak ke-16), adinda al-marhum, Raja Alauddin Ibni Almarhum Sultan Muhammad Shah diangkat menjadi Sultan Perak yang ke-17, bergelar Sultan Alauddin Mansur Shah Iskandar Muda. Pada mulanya Baginda bersemayam di Pulau Indera Sakti tetapi kemudian berpindah ke Rantau Panjang Indera Mulia.

Waktu pemerintahan Baginda, orang-orang Melayu adalah pengusaha utama mencari bijih di tempat-tempat yang berhampiran dengan tebing Sungai Perak.

Jumlah penduduk Melayu ketika itu dianggarkan kira-kira 30,000 orang dan kebanyakannya menetap di pinggir Sungai Perak. Sultan Allauddin telah mangkat pada tahun 1786 dan Almarhum di gelar "Marhum Sulong". Makam Almarhum terletak di Kampung Telok Memali, Mukim Bandar, Daerah Kecil Kampung Gajah, kira-kira tiga kilometer ke selatan Makam Sultan Mahmud Shah. Kedudukannya ialah kira-kira dua meter sahaja dari tepi kanan mudik Sungai Perak. Almarhum memerintah Negeri Perak selama 13 tahun.

18.Sultan Ahmaddin Shah

(MARHUM BONGSU)
SULTAN PERAK YANG KELAPAN BELAS
(1786 - 1806)
Makam Almarhum Sultan Ahmaddin Shah

Nama Baginda yang sebenar ialah Raja Bongsu atau disebut juga Raja Chik Ibni Almarhum Sultan Muhammad Shah, Sultan Perak yang ke-14. Baginda ditabalkan menjadi Sultan Perak yang ke-18 pada tahun 1786, menggantikan kekandanya Sultan Alauddin Mansur Shah Iskandar Muda. Baginda bergelar Sultan Ahmaddin Shah, dan telah berkahwin dengan Cik Putih binti Laksamana Tok Kuala Bidor.

Pada tahun 1802, Inggeris telah masuk memerintah Negeri Perak dan Kota Belanda di Tanjong Putus dirobohkan. Batu-batunya digunakan untuk membuat jalanraya di Bandar Telok Intan. Semenjak tahun 1804, tidak ada lagi orang-orang Belanda yang cuba menjalankan perniagaan di Negeri Perak.

Di tahun berikutnya, Sultan Ibrahim, Sultan Selangor datang menyerang dan berjaya mengalahkan Negeri Perak. Baginda Sultan Ahmaddin Shah bersama orang-orang Besarnya berundur ke hulu dengan menyusur Sungai Perak hingga ke Kuala Pelus. Sultan Ibrahim dari Selangor seterusnya memberitahu pemerintahan Inggeris supaya jangan sekali-kali berkunjung ke Negeri Perak kerana negeri itu telah ditawan olehnya dari Sungai Kurau di Utara, sampai ke Beting Beras Basah di Selatan.

Baginda Sultan Ahmaddin Shah dari Perak memerintah dari tahun 1786 sehingga tahun 1806. Baginda yang telah tua itu akhirnya mangkat di tempat bernama Chegar Galah. Jenazah Almarhum telah dibawa balik hilir ke Bota, lalu dimakamkan di sana. Almarhum yang bergelar "Makam Bongsu" itu dimakamkan berdekatan dengan Makam Sultan Alauddin Shah "Marhum Mangkat di Darat", Sultan Perak yang ke-5, di belakang pekan kecil Bota Kanan, Mukim Bota, Daerah Perak Tengah.

19.Sultan Abdul Malik Mansur Shah

(MARHUM JAMALULLAH)
SULTAN PERAK YANG KESEMBILAN BELAS
(1806 - 1825)
Makam Almarhum Sultan Abdul Malik Mansur Shah

Sultan Abdul Malik Mansur Shah adalah putera sulung Sultan Ahmaddin Shah. Baginda bersemayam di Bandar Baru. Dalam tahun 1818, Siam memaksa Kedah melanggar Perak kerana Siam berkehendakkan senjata dan alat peperangan untuk menentang serangan Burma. Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah, Sultan Kedah telah menghantar angkatan perang baginda, diketuai oleh Tengku Yaakub (Tengku Akil) serta Bendahara Kedah untuk menawan orang-orang Perak di Bukit Gantang. Orang-orang Perak diketuai oleh Che Alang Idin, tetapi angkatan Perak itu kalah dan Che Alang Idin berundur ke Kota Lama Kiri, Kuala Kangsar.

Orang-orang Perak yang datang dari Bukit Gantang itu telah bersatu dengan angkatan orang-orang Perak di Kota Lama Kiri yang diketuai oleh Panjang Talib bin Seri Maharaja Lela Uda Tahir (To' Janggut). Dengan kebijaksanaan Panjang Talib, peperangan itu berakhir dengan perdamaian. Kemudian Tengku Yaakub berkahwin dengan Hajjah Denah, keluarga Panjang Talib dan Bendahara Kedah berkahwin dengan Wan Fatimah. Sultan Abdul Malik Mansur Shah telah bergelar adik Panjang Talib yang bernama Pandak Usop dengan gelaran "Temenggong Paduka Raja" dan Che Alang Idin bergelar "Panglima Bukit Gantang". Sebelum adik Panjang Talib, iaitu Pandak Usop diberi gelaran tersebut, Panjang Talib telah mengadap Sultan Abdul Malik Mansur Shah kerana memohon maaf di atas perbuatannya memakai gelaran "Temenggong Bendahara Muda ".

Dalam tahun 1821 Siam datang melanggar Kedah, Perak dan Selangor. Perak dipaksa menghantar Bunga Emas ke Siam tiap-tiap tahun. Tidak lama kemudian, Siam membebaskan Perak daripada berbuat demikian kerana membalas jasa Sultan Perak yang menghadiahkan seekor gajah bernama Chapang Pileh.

Setahun berikutnya Sultan Selangor (Sultan Ibrahim) telah menghantarkan askar Baginda membantu kerajaan Perak menghalau orang-orang Siam dari Negeri itu. Sebagai membalas budi, Sultan Perak mengaku tunduk ke Selangor. Raja Siam terlalu marah dan menghantar tenteranya dan menduduki semula Negeri Perak serta memerintahkan Perak menghantar semula Bunga Emas ke Negeri Siam. Siam juga mengugut akan menyerang Negeri Selangor, jika negeri itu terus mencampuri hal ehwal Negeri Perak.

Orang-orang Inggeris di Pulau Pinang berasa khuatir melihatkan telatah kerajaan Siam lalu mereka masuk campur tangan dan perselisihan di antara Siam, Perak dan Selangor dapat diselesaikan dengan aman. Kedua Kerajaan bersetuju Sungai Bernam dijadikan sempadan Negeri Selangor dan Perak. Dalam kesibukan Perak menguruskan hal perselisihannya dengan Siam dan Selangor, Raja Reman mengambil peluang merampas kawasan Hulu Perak iaitu Kroh (Panglima Hulu) dan Klian Intan yang kaya dengan bijih timah. Sultan Abdul Malik Mansur Shah mangkat dalam tahun 1825 dan dimakamkan di Bandar Baru, Pulau Besar, Daerah Perak Tengah dan digelar "Marhum Jamalullah". Makam Almarhum terletak kira-kira 1.6 km ke selatan dari Makam Almarhum Sultan Mahmud Shah, Sultan Perak yang ke-16. Berhampiran pula dengan Makam Sultan Abdul Malik terdapat Jirat J.W.W Birch, Residen Inggeris yang pertama dan juga kubur Mat Arshad, kerani dan jurubahasa J.W.W Birch yang terbunuh di Kuala Biah, Pasir Salak, Kampung Gajah pada 1875.

20.Sultan Abdullah Muazzam Shah

(MARHUM KHALILULLAH)
Sultan Perak Yang Ke -20
(1825 - 1830)
Makam Almarhum Sultan Abdullah Mu'azzam Shah

Baginda ialah putera sulung kepada Almarhum Sultan Abdul Malik Mansur Shah-Sultan Perak yang ke-19. Baginda diangkat menjadi Sultan Perak tahun 1825 bergelar Sultan Abdullah Mua'zzam Shah, Sultan Perak yang ke-20. Baginda bersemayam di Teluk Kepayang. Adinda baginda bernama Raja Ahmad diangkat menjadi Raja Kecil Tengah.

Sewaktu pemerintahan Baginda, Negeri Perak dibawah pengaruh Siam dan sebahagian Hulu Perak, iaitu Klian Intan, Selarong dan Tasek dikuasai oleh Raja Reman (Selatan Siam).

Pada 6 September, 1825, John Anderson membuat perjanjian di antara Sultan Perak dengan Sultan Selangor menetapkan Sungai Bernam menjadi sempadan di antara Negeri Perak dengan Negeri Selangor. Setahun kemudian "Perjanjian Burney" yang dibuat di antara Kompeni Inggeris dengan Kerajaan Siam telah menekankan bahawa Kerajaan Siam tidak lagi berhak ke atas Negeri Perak. Negeri Perak akan diperintah oleh Sultannya sendiri.

Melalui Perjanjian Low 1826 Sultan Perak telah menyerahkan Pulau Pangkor dan Pulau-pulau Sembilan kepada Kompeni Inggeris dengan tujuan supaya Kompeni Inggeris menghapuskan lanun-lanun di situ.

Raja Chulan (Raja Bendahara), putera Raja Inu Ibni Almarhum Sultan Ahmaddin Shah, telah dilantik menjadi Raja Muda Perak, manakala Raja Abdullah, putera Raja Kechil Abdul Rahman Ibni Almarhum Sultan Ahmaddin Shah menjadi Raja Bendahara Perak.

Sultan Abdullah Mua'zzam Shah mangkat pada 20 hb. Disember 1830 bergalar "Marhum Khaliullah". Makam Almarhum terletak berhampiran dengan Sekolah Kebangsaan Pulau Juar, Teluk Kepayang, Pasir Panjang Ulu, Daerah Kecil Kampung Gajah, kira-kira 6.4 km ke selatan dari pekan Kampung Gajah. Berhampiran dengan makam Almarhum terdapat makam Almarhum Sultan Ja'far Mua'azzam Shah (Sultan Perak ke-23).

Semasa pemerintahan Sultan Idris Murshidul'adzam Shah, makam Almarhum telah dipindahkan ke tempat sekarang disebabkan makam itu hampir jatuh ke sungai.

21.Sultan Shahabuddin Riayat Shah

(MARHUM SAFIULLAH)
SULTAN PERAK YANG KEDUA PULUH SATU
(1830 - 1851)
Makam Almarhum Sultan Shahabuddin Riayat Shah

Sebelum menjadi Sultan Perak yang ke-21, menggantikan Sultan Abdullah Mansur Shah, Baginda dikenali sebagai Raja Chulan (bukan Raja Chulan pengarang Hikayat Misa Melayu) iaitu Putera Raja Inu Ibni Almarhum Sultan Ahmaddin Shah (Marhum Bongsu).

Dalam tahun 1831, Baginda mengutus surat memberitahu Residen Inggeris di Pulau Pinang yang Baginda telah menaiki takhta Kerajaan Perak. Setahun kemudian Baginda memberitahu pemerintah Inggeris di Pulau Pinang bahawa orang-orang Selangor hendak menyerang Negeri Perak berhubung dengan baki hutang kerajaan Perak kepada kerajaan Selangor sejak Sultan Ibrahim Selangor dahulu lagi. Hasil dari Perjanjian Low yang dibuat dalam tahun 1826, kedatangan seorang saudagar Inggeris bernama George Stuart dengan angkatan kapalnya di Negeri Perak, telah berjaya mematahkan niat orang-orang Selangor itu. Dalam tahun 1837 Residen Konselor di Pulau Pinang telah memberi amaran kepada Sultan Selangor supaya jangan menyerang negeri Perak.

Dalam tahun 1840, seorang Melayu Perak bernama Long Jaafar keturunan Penghulu Mukim Lubok Merbau daerah Kuala Kangsar datang bekerja dengan Dato' Panglima Bukit Gantang dan dilantik menjadi pemungut cukai di Kerian dan di Kuala Kurau. Semasa Che Long Jaafar mula datang ke Larut hanya tiga orang Cina diam di daerah ini. Dalam tahun 1848 Che Long Jaafar mula membuka lombong bijih timah di Larut dan membawa masuk orang-orang Cina ke Larut bekerja di lombong-lombong itu.

Dalam tahun 1842 Sultan Perak telah berselisih faham dengan Sultan Kedah, Sultan Ahmad Tajuddin Halim Shah tentang tuntutan Daerah Kerian oleh Sultan Kedah. Akhirnya dengan campur tangan Inggeris, Sultan Kedah telah membatalkan tuntutan itu.

Sultan Shahabuddin mempunyai dua isteri, seorang bernama Tok Engku Raja Mandak binti Raja Mahmud (Mangkat di Sayong, Kuala Kangsar) dan beroleh seorang putera bernama Raja Mahmud. Manakala dengan isteri kedua, Raja Perempuan Nutidah Selamat, Baginda beroleh seorang putera bernama Raja Ngah Ali (Sultan Ali Almukamal Inayat Shah Marhum Nabi Allah - Sultan Perak yang ke-24).

Sultan Shahabuddin mangkat dalam tahun 1851 dan dimakamkan di Kampung Tanjung Penaggok, Mukim Bandar, Daerah Kecil Kampung Gajah dan bergelar "Marhum Safiullah".

Makam Almarhum terletak di dalam kebun getah di Kampung Tanjung Penanggoh, Mukim Bandar, Daerah Kecil Kampung Gajah, iaitu ke utara sedikit dari Makam Sultan Iskandar Dzulkarnain (Marhum Kaharullah) Pulau Indera Sakti.

22.Sultan Abdullah Muhammad Shah

(MARHUM DURIAN SEBATANG)
SULTAN PERAK YANG KEDUA PULUH DUA
(1851 - 1857)
Makam Almarhum Sultan Abdullah Muhammad Shah

Paduka Seri Sultan Abdullah Muhammad Shah I Ibni Raja Kecil Besar Abdul Rahman Ibni Almarhum Sultan Ahmaddin Shah yang bersemayam di Durian Sebatang ini merupakan Sultan Perak yang ke-22. Baginda beristerikan Raja Sharifah Ngah Aminah binti Raja Alang Rawin dan beroleh tiga orang putera iaitu Raja Lob Yusuf (Sultan Yusuf Sharifuddin Mudzaffar Shah - Sultan Perak yang ke-27 Mangkat di Sayong, Kuala Kangsar), Raja Sulaiman (Mangkat di Ligor) dan Raja Pandak Abdul Rahman Ibni Almarhum Pandak Budak Rasul.

Semasa pemerintahan Sultan Abdullah, telah berlaku peperangan dengan pihak Raja Ngah Jaafar putera Raja Ahmad Ibni Almarhum Sultan Abdul Malik Mansur Shah. Sultan Abdullah Muhammad Shah telah tewas dalam peperangan itu dan terpaksa meninggalkan Istana di Durian Sebatang. Baginda mendapatkan perlindungan di rumah Datuk Laksamana Tok Janggut.

Dalam bulan November, 1850, Raja Muda Ngah Ali, putera Almarhum Sultan Shahabuddin Marhum Safiullah, yang bertindak sebagi wakil Sultan Perak telah menyerahkan Daerah Larut kepada Che Long Jaafar dengan kuasa sepucuk surat akuan yang telah ditandatangani oleh beliau sendiri serta beberapa Orang-orang Besar Perak.

Tiga tahun kemudian, Orang-orang Besar Perak dengan pengaruh di negeri itu, telah memecat Sultan Abdullah Muhammad Shah yang masih dalam buangan, lalu mengangkat Raja Ngah Jaafar menaiki takhta Kerajaan Negeri Perak.

Pada tahun 1855, Raja Yusuf, putera Sultan Abdullah yang dipecat itu telah berusaha dan telah mencuba sedaya-upaya agar Orang-orang Besar Negeri Perak menyebelahi semula ayahandanya tetapi gagal.

Sebaliknya dalam bulan November 1856, Raja Ngah Jaafar yang menggelarkan dirinya "Sultan Perak" turut memberi surat akuan kuasa kepada Che Long Jaafar sebagai orang yang berkuasa di Larut.

Akhirnya Sultan Abdullah Muhammad Shah I mangkat dengan tiba-tiba setahun kemudian dan telah dimakamkan di Durian Sebatang. Baginda digelar "Marhum Itikadullah" tetapi lebih terkenal sebagai "Marhum Durian Sebatang".

Makam Almarhum terletak di Kampung Terengganu, Bandar Teluk Intan, Daerah Hilir Perak. Letaknya makam ini ialah kira-kira 20 meter dari Jalan Mak Intan, manakala luasnya ialah 30.0 x 30.0 kaki persegi.

23.Sultan Jaafar Mua'zzam Shah

(MARHUM WALIU'LLAH)
SULTAN PERAK YANG KEDUA PULUH TIGA
(1857 - 1865)
Makam Almarhum Sultan Ja'afar Mua'azzam Shah

Sultan Ja'far Mua'azzam Shah adalah putera Raja Kecil Tengah Ahmad Ibni Almarhum Sultan Abdul Malik Mansur Shah. Baginda adalah kekanda kepada bendahara Raja Alang Iskandar (Marhum Teja). Sebelum Baginda menjadi Sultan nama Baginda ialah Raja Ngah Jaafar.

Baginda ditabalkan menjadi Sultan Perak yang ke-23 bergelar Sultan Ja'afar Mua'azzam Shah dan bersemayam di Pasir Panjang. Sultan Abdullah Muhammah Shah I, Sultan Perak yang ke-22 kononnya telah dipecat oleh Orang-orang Besar Perak pada tahun 1853. Walau bagaimanapun pemecatan itu belum rasmi di seluruh negeri Perak.

Pada tahun 1856, Raja Ngah Jaafar yang menggelari dirinya Sultan telah mengurniakan surat akuan pemberian daerah Larut kepada Che Long Jaafa, seperti yang telah dilakukan oleh Raja Ngah Ali pada tahun 1850.

Dengan kemangkatan Sultan Abdullah Muhammad Shah I yang bergelar "Marhum Durian Sebatang" baharulah Raja Ngah Jaafar dipandang sebagai Sultan bagi seluruh Negeri Perak. Pada masa pemerintahan Sultan Ja'afar, Raja Muda Perak ialah Raja Ngah Ali Ibni Almarhum Sultan Shahabuddin dan Raja Bendahara ialah Raja Ismail Ibni Saiyid Al-Khairat, Raja Siak. Raja Yusof, putera "Marhum Durian Sebatang" tidak dilantik menjadi Raja Bendahara kerana Sultan Ja'afar tidak bersetuju dengan Baginda.

Pada tahun 1861 hingga tahun 1862 berlaku Peperangan Larut pertama diikuti oleh Perang Larut kedua pada tahun 1865. Dalam Perang Larut kedua Baginda Sultan Ja'afar telah mangkat di Durian Sebatang dan jenazah Baginda telah dibawa ke Pulau Juar serta dimakamkan di sana. Baginda digelar "Marhum Waliu'llah". Makam Almarhum terletak berdekatan dengan makan Almarhum Sultan Abdullah Mua'azzam Shah, Sultan Perak yang ke-20 di Kampung Pulau Juar.

24.Sultan Ali Al-Mukammal Inayat Shah

(MARHUM NABI ALLAH)
SULTAN PERAK YANG KEDUA PULUH EMPAT
(1865 - 1871)
Makam Almarhum Sultan Ali al-Mukammal Inayat Shah

Sultan Ali ialah putera Marhum Sultan Shahabuddin (Marhum Safiullah) yang dilantik menjadi Sultan Perak Yang ke-24 bergelar Sultan Ali Al-Mukammal Inayat Shah dan bersemayam di Sayong, Kuala Kangsar. Baginda pernah menjadi Raja Muda di zaman pemerintahan Sultan Abdullah Muhammad Shah I (Marhum Durian Sebatang) dan juga di zaman pemerintahan Sultan Ja'afar Mu'azzam Shah (Marhum Waliullah Kampung Juar, Kampung Gajah). Baginda beristerikan Raja Puteh binti Raja Kechil Sulong Idris dan berputerakan Raja Osman (Bendahara Perak) dan Raja Omar. Baginda beristerikan seorang lagi, bernama Tok Engku Permaisuri Zaidah dan berputerikan Raja Zaharah.

Pada masa pemerintahan Baginda, yang menjadi Bendahara Perak ialah Raja Ismail, putera Saiyed Syeikh Al-Khairat, Raja dari Siak dan Raja Mudanya ialah Raja Muda Abdullah Ibni Almarhum Sultan Ja'afar Mu'azzam Shah.

Pada tahun 1870, Raja Muda Abdullah telah memajakkan suatu kawasan di Kerian kepada seorang Eropah bernama Edward Bacon dari Pulau Pinang, tanpa persetujuan Sultan Ali. Menteri Ngah Ibrahim menjadi marah kerana kawasan Kerian adalah Daerah Larut, kepunyaannya.

Kemangkatan Sultan Ali tidak berganti, maka Istiadat Permakaman jenazah baginda tergendala selama empat puluh hari. Setelah sebulan lamanya jenazah Almarhum Sultan Ali terbujur tanpa dikebumikan akhirnya Orang-orang besar Perak berkumpul di Sayong dan mengambil keputusan memakamkan Almarhum Sultan Ali. Pada 28 Jun, 1871 Raja Bendahara Ismail dilantik menjadi Sultan Perak Yang ke-25 bergelar Sultan Ismail Mu'abidin Riayat Shah.

Jenazah Almarhum Sultan Ali lambat dimakamkan kerana pada masa itu Menteri Ngah Ibrahim seorang yang kaya dan berpengaruh di Negeri Perak sedang berselisih dengan Raja Muda Abdullah. Menteri Ngah Ibrahim bersetuju Raja Bendahara Ismail dilantik menjadi Sultan Perak. Semasa pemerintahan Sultan Ismail, berlaku perselisihan antara kerabat di-Raja Perak terutama di antara Sultan Ismail (di Belanja) Raja Muda Abdullah (di Batak Rabit) Raja Yusuf (di Senggang) dan Menteri Ngah Ibrahim (di Larut).

Ketiga-tiga orang Raja itu masing-masing mengaku diri sendiri lebih berhak mewarisi takhta Kerajaan Negeri Perak dan Menteri Ngah Ibrahim pula menganggap daerah Larut itu kepunyaannya sendiri.

Almarhum Sultan Ali Al-Mukamal Shah mangkat di Sayong pada bulan Mei 1871 dan jenazah Baginda dimakamkan di Gedong Siam di Sayong, Daerah Kuala Kangsar pada 28 hb Jun 1871 dengan gelaran "Marhum Nabi Allah".
25.Sultan Ismail Mua'abidin Riayat Shah
Sultan Ismail Mua'abidin Riayat Shah
SULTAN PERAK YANG KEDUA PULUH LIMA
(1871-1874)
Dimakamkan di Sekudai

26.Sultan Abdullah Muhammad II


DULI YANG MAHA MULIA PADUKA SERI
SULTAN ABDULLAH MUHAMMAD SHAH II
(MARHUM HABIBULLAH)
SULTAN PERAK YANG KE 26
(1874 - 1876)

Sultan Abdullah Muhammad Shah Ibni Almarhum Sultan Ja'afar Mua'azzam Shah ditabal menjadi Sultan Perak yang ke-26 mengikut Perjanjian Pangkor pada 20 Januari, 1874 dan bergelar Sultan Abdullah Muhammad Shah II.

Dengan persetujuan Sultan Abdullah juga, Gabenor Sir Andrew Clarke berani bertindak menjalan dan menurunkan Sultan Ismail yang bersemayam di Tanjong Belanja, Parit dari pangkat Sultan dan membenarkan Sultan Ismail memakai gelaran "Sultan Muda" dengan memberi pencen seribu ringgit tiap-tiap bulan. Che Ngah Ibrahim tidak lagi diakui sebagai pemerintah Larut.

Walaupun Sultan Abdullah Muhammad Shah II dilantik menjadi Sultan Perak tetapi perselisihan di antara Raja-raja dan Orang-orang Besar Perak sesama sendiri sejak tahun 1871 dahulu, belum berhenti. Orang-orang Besar Perak yang menyebelahi bekas Sultan Ismail berpendapat bahawa melantik Raja Bendahara Ismail menjadi Sultan Perak adalah sah. Sultan Abdullah hanya dilantik oleh Inggeris.

Perjumpaan Mesyuarat Raja Muda Abdullah, Sir Andrew Clarke dan beberapa Orang-orang Besar Perak tanpa kehadiran Sultan Ismail dan Raja Yusuf di Pulau Pangkor pada 20hb Januari, 1874 telah menghasilkan "Perjanjian Pangkor" dan syarat-syaratnya adalah seperti berikut:

"Raja Muda Ibrahim diangkat menjadi Sultan Perak, Bendahara Ismail bekas Sultan itu dibenarkan memakai gelaran Sultan Muda; Sultan Perak hendaklah menyediakan tempat Residen itu, nasihat British Residen hendaklah diikuti kecuali pada perkara-perkara yang  mengenai agama dan adat orang-orang Melayu; fasal menjaga dan memungut segala cukai dan hasil negeri, demikian pula aturan pemerintahan Am hendaklah ditetapkan dengan nasihat British Residen."

Kerajaan Inggeris menghantar seorang pegawainya J.W.W Birch ke Perak untuk menjadi Residen British yang pertama. Untuk menguatkan kedudukan British di Perak, Birch dan Swettemham telah mengadakan perjumpaan dengan Raja Yusuf di Senggang; Sultan Ismail di Belanja dan Raja Muda Abdullah (Sultan Abdullah) di Batak Rabit. Daripada lawatan Birch dan Swettenham itulah Inggeris tahu bahawa Raja Yusuf dan Raja Ismail tidak bersetuju dengan syarat-syarat yang dipersetujui oleh Sultan Abdullah dan lain Orang-orang Besar Perak dalam "Perjanjian Pangkor".

Tidak berapa lama kemudian berbangkitlah perselisihan di antara Residen British itu dengan Sultan Abdullah dan Orang-orang Besar Perak, terutama fasal memungut segala cukai dan hasil dalam negeri oleh pegawai-pegawai kerajaan yang melarang dan menghukum "pemungut cukai" yang menyalahi undang-undang dan menghapuskan adat hamba abdi kerana berhutang.

Pada 5 Januari 1875 Birch cuba membawa Sultan Abdullah ke Belanja, berjumpa dengan Raja Ismail, bekas sultan, dalam sebuah majlis khas yang dihadiri oleh Raja Yusuf, Raja Bendahara dan beberapa Orang-orang Besar tetapi Menteri Ngah Ibrahim, Temenggong dan Maharaja Lela tidak hadir sama walaupun mereka memang ada di Belanja, mendapatkan Raja Ismail untuk menyerahkan Alat Kebesaran Kerajaan Perak kepada Sultan Abdullah. Sultan Abdullah dan Raja Ismail serta Orang-orang Besar Perak telah bersatu menentang Birch.

Dua kali Birch meminta Sultan Abdullah menandatangani "Surat surat Perisytiharan" dalam bulan Februari 1875 tetapi permintaan tidak diluluskan oleh Baginda, kerana Baginda mesti berunding dahulu dengan Orang-orang Besar Perak dalam suatu majlis mesyuarat. Suatu perjumpaan di antara Orang-orang Besar Perak yang dihadiri oleh Birch, Sultan Abdullah dan Menteri Ngah Ibrahim fasal hendak memungut cukai-cukai di Negeri Perak telah berlangsung. Orang-orang Besar Perak yang hadir memang tidak suka terutama Maharaja Lela yang menjaga Kampong Pasir Salak.

Pada 26 April 1875 Sultan Abdullah mengirim sepucuk surat kepada Gabenor Andrew Clarke membantah perbuatan Birch, disokong oleh Orang-orang Besar Perak. Surat bantahan Sultan Abdullah dibawa ke Singapura oleh suatu perwakilan Baginda, terdiri daripada Raja Idris, Dato Laksamana Muhammad Amin dan Encik Muhammad Arshad. Perbuatan Sultan Abdullah mengecam kerja-kerja Birch di Negeri Perak tidak disetujui oleh Sir Andrew Clarke. Oleh sebab itu Birch dikatakan menjadi-jadi sehingga Dato' Shahbandar dibuang negeri. Beliau juga mengecam Sultan Abdullah jika perisytiharan-perisytiharan itu tidak ditandatangani hingga 21 Julai, 1875 Kerajaan Inggeris menurunkan Baginda dari takhta kerajaan.

Pada 21 Mei, 1875 pula suatu persidangan diadakan di Durian Sebatang dihadiri oleh Raja Idris, Laksamana Muhammad Amin, Dato' Seri Agar di Raja, Shahbandar, Maharaja Lela, Menteri Ngah Ibrahim, Temenggong dan lain-lain melainkan Raja Yusuf. Dalam perjumpaan itu Sultan Abdullah telah membacakan surat daripada Raja Ismail yang menyatakan bersetuju atas sebarang rancangan bagi menghalau orang-orang Inggeris. Semuanya yang hadir turut bersetuju menerima tawaran Maharaja Lela (Orang Besar Pasir Salak) untuk menikam Residen Birch.

Pada 24 September, 1875 Sultan Abdullah bersetuju dalam suratnya atas cadangan Gabenor yang menyatakan Negeri Perak hendaklah diserah kepada Kerajaan British. Lepas itu Sultan Abdullah memanggil Orang-orang Besar Baginda berkumpul di Pasir Panjang dan Baginda menyatakan kepada mereka Baginda akan menyerahkan Negeri Perak kepada Kerajaan British. Maharaja Lela menyatakan ia tidak peduli hal itu dan tidak akan menerima apa-apa perintah daripada Birch dan tidak membenarkan Birch berada di Kampong Pasir Salak dan Dato' Seri Agar di-Raja (Orang Besar Kampong Gajah) akan mengikut apa-apa yang dibuat oleh Maharaja Lela.

Pada 1 Oktober 1875, Birch meminta Sultan Abdullah menandatangani dua jenis surat perisytiharan Kerajaan British memerintah Negeri Perak, yang akan disiarkan kepada orang ramai. Tidak berapa lama selepas Swettenham bertolak ke Singapura, Sultan Abdullah di Batak Rabit telah memberi surat pengakuan membenarkan Maharaja Lela membunuh Birch dan Raja Ismail di Belanja untuk mengumpul Orang-orang Besarnya datang bermesyuarat untuk mendapat ketetapan surat daripada Laksamana Muhammad Amin, menyatakan Sultan Abdullah telah memberi kuasa kepada Maharaja Lela membunuh Birch. Perjumpaan bersetuju membantu Maharaja Lela menjalankan tugasnya, tetapi Menteri Ngah Ibrahim, Raja Bendahara dan Temenggong tidak hadir dalam mesyuarat itu. Sebagai akibat daripada perselisihan itu J.W.W Birch, Residen British pertama di Perak dibunuh di Kampung Pasir Salak pada 2 November, 1875.

Untuk membela kematian Birch itu Kerajaan Inggeris pun mengirimkan askar-askarnya ke Perak. Sepasukan askarnya mudik ke Sungai Perak lalu menyerang kubu pertahanan Maharaja Lela di Pasir Salak dan Kampung Gajah, sementara sepasukan yang lain pula mendarat di Matang lalu bergerak menuju Kuala Kangsar dan dari sini askar itu kemudian hilir ikut Sungai Perak.

Bekas Sultan Ismail yang bersemayam di Belanja telah bersatu dengan Maharaja Lela dan orangnya berundur membawa Perkakas Kerajaan Negeri Perak ke Kinta, Kemudian ke Ulu Perak. Mereka diburu masuk ke Kedah dan akhirnya bekas Sultan Ismail menyerah diri kepada Sultan Kedah lalu dibawa ke Pulau Pinang, kemudian diserahkan kepada Naib Gabenor Pulau Pinang. Baginda kemudian telah diasingkan ke Johor dan Perkakas Kerajaan Negeri Perak telah dihantar ke England untuk simpanan.

Dato' Seri Agar di-Raja (Dato' Sagor) dengan orang-orangnya lari ke Pahang dan kemudian menyerah diri kepada Residen British di Pahang dan kemudian dihantar balik ke Perak. Dato' Sagor adalah orang kuat Sultan Abdullah dan Maharaja Lela, orang kuat Raja Ismail.

Sultan Abdullah telah ditawan dan diasingkan ke Pulau Seychelles bersama Orang Kaya Menteri, Orang Kaya-kaya Laksamana dan Shahbandar. Maharaja Lela dan Dato' Seri Agar di-Raja dan lain-lain dibicarakan di Matang. Keputusannya mereka dihukum gantung sampai mati di Taiping.

Tahun 1877, Raja Idris dibenarkan balik ke Negeri Perak kerana bukti-bukti kesalahan dalam perkara ini tidak jelas. Sultan Abdullah beristerikan Raja Tipah dan Putera Baginda adalah Raja Ngah Mansur dan Raja Chulan yang bersemayam di Kuala Kangsar. Sultan Abdullah berada dalam buangan di Pulau Seychelles kira-kira 17 tahun. Pada tahun 1894 Kerajaan British telah membenarkan Baginda balik ke Tanah Melayu dan bersemayam di Singapura bersama Orang-orang Besar Orang Kaya Menteri, Orang Kaya-kaya Laksamana dan Shahbandar. Kemudian Baginda sahaja pindah ke Pulau Pinang dan pada tahun 1922, Baginda telah dibenarkan balik ke Kuala Kangsar. Tidak berapa lama kemudian, Baginda mangkat dan dimakamkan di Makam di-Raja Bukit Chandan, Kuala Kangsar dan di gelar "Marhum Habibullah".
Makam Di-Raja, Bukit Chandan, Kuala Kangsar.

Suntingan dari pelbagai sumber oleh: Tokanpuakajoran untuk TBS

No comments:

Post a Comment

Paparan Popular

Sahabat Blogger

Pautan Santai Berkaitan TBS

Perkhidmatan Dan Kemudahan Sekitar TBS