TAMAN BUKIT SLIM (TBS) - PENGENALAN

Taman Bukit Slim, 35800 Slim River terletak di pinggir bandar kecil Slim River dalam Daerah Batang Padang, Negeri Perak. Lokasinya di selatan Perak, kira-kira 22 km di utara Tanjung Malim dan 99 km dari selatan bandaraya Ipoh melalui jalan persekutuan. Kedudukannya bersebelahan Plaza Tol Slim River dan jika dari Ipoh jaraknya kira-kira 200 meter sebelum susur masuk ke plaza tol dan jika dari arah pekan Slim River penduduk atau pelawat perlu membuat pusingan "U" yang jauhnya kira-kira 2 km dari lampu isyarat persimpangan plaza Tol Slim River.Dibangunkan pada tahun 2008 dan diselenggarakan oleh Majlis Daerah Tanjong Malim – Admin.

Klik Sini

Pengumuman, Info dan Peristiwa TBS

* INFO TERKINI 2016

* Jawatankuasa Penduduk -Selamat Menyambut Nisfu Syaaban.

* Jawatankuasa KRT - Program SRS dilaksanakan seperti biasa.

* Jawatankuasa surau - Kuliah Mingguan dilaksanakan seperti biasa.


* Kelab Rekreasi Puakajoran - 2 Jun 2016 Trip Tanjung Dawai - Tukun Perak. Selamat Menjoran.


* Jika anda mempunyai maklumat dan sumber arkib untuk dikongsi sila berhubung dengan admin

SEKIAN TERIMA KASIH.

Sunday 2 March 2014

Rosak aqidah jika ikut anti Hadis

Soalan
TERDAPAT fahaman yang cuba menolak hadis sebagai suatu asas penting dalam Islam. Ini kerana hadis adalah rekaan para ulama silam sahaja. Ini terbukti dengan penulisan hadis yang bermula sekitar 200 tahun selepas kewafatan Nabi SAW. Adakah fahaman ini boleh diikuti?
Jawapan
Menolak hadis Nabi SAW merupakan satu fahaman yang bertentangan dengan manhaj ahli sunnah wa al-jamaah. Ini kerana hadis adalah sumber kedua selepas al-Quran.
Banyak nas al-Quran menjelaskan tentang al-Rasul dan kepentingan mengikutinya. Contohnya firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang beriman! Taatilah Allah dan taatilah al-Rasul… (al-Nisa: 59)
Dalam ayat ini, ketaatan yang dituntut adalah ketaatan kepada Allah SWT dan ketaatan kepada al-Rasul. Bagaimana ketaatan kepada Allah SWT? Ketaatan kepada Allah SWT adalah dengan taat kepada perintah Allah yang terdapat dalam kitab Allah iaitu al-Quran.
Ketaatan kepada Allah SWT bukanlah bermaksud bahawa Allah SWT menjelma di hadapan seseorang lalu berfirman sebagaimana kalam Allah dengan Nabi Musa a.s.
Begitu juga ketaatan kepada al-Rasul. Ia bukan bermaksud bahawa Nabi Muhammad SAW datang menjelma di hadapan kita atau baginda SAW menjelma di dalam mimpi.
Sebaliknya, ketaatan kepada al-Rasul adalah dengan mematuhi perintah Nabi SAW yang terkandung di dalam hadis.
Fahaman yang menolak hadis Nabi mendakwa bahawa mereka hanya ingin mentaati al-Quran. Namun adakah di sana suatu ayat al-Quran yang menyuruh kita taat kepada al-Quran?
Sidang pembaca boleh menyemak setiap helaian al-Quran. Tiada suatu ayat pun dalam al-Quran di mana dinyatakan bahawa taatilah al-Quran. Sebaliknya ketaatan adalah kepada Allah SWT.
Dalam nas al-Quran yang lain dinyatakan pula: Jika kamu semua cintakan Allah maka ikutilah saya (Nabi SAW). (Ali ‘Imran: 31)
Persoalannya, bagaimana kita hendak mengikut Nabi SAW? Adakah dengan mengikut al-Quran sahaja maka ia sudah memadai? Jika hanya perlu mematuhi al-Quran, maka tidaklah kita memerlukan ayat ini di dalam al-Quran. Maka sepatutnya ayat ini berbunyi: “Jika kamu semua cintakan Allah maka taatilah al-Quran.”
Dalam nas al-Quran yang lain, al-Quran menyatakan ketidakimanan terhadap sesiapa yang tidak menerima keputusan Nabi Muhammad SAW. Firman Allah SWT: Maka mereka tidak beriman hinggalah mereka melantik kamu wahai Nabi dalam perkara yang khilaf antara mereka. (al-Nisa: 65)
Dalam nas al-Quran yang lain dinyatakan lagi: Sesungguhnya bagi kamu semua pada diri al-Rasul ada ikutan yang baik. (al-Ahzab: 21)
Nas al-Quran menjelaskan bahawa Nabi Muhammad SAW adalah ikutan, contoh dan teladan bagi kita. Maka apa yang diucapkan dan dibuat oleh baginda SAW sebagaimana yang kita ketahui dalam riwayat hadis adalah contoh ikutan bagi kita. Maka nas-nas al-Quran menerangkan dengan jelas kewajipan mengikuti apa yang diajarkan oleh Nabi SAW.
Perlaksanaan ibadat
Para pembaca yang dihormati, cuba kita teliti perlaksanaan ibadat kita tanpa merujuk kepada hadis. Kita terus mengambil apa sahaja yang ada dalam al-Quran. Solat contohnya. Berapa waktu perlu kita bersolat setiap hari? Ada dinyatakan lima waktu atau lebih atau kurang?
Adakah dalam al-Quran dinyatakan nama solat Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib dan Isyak? Bagaimana pula tatacara perlaksanaan solat?
Kalau dirujuk di dalam al-Quran, dinyatakan beberapa perkara berkaitan solat iaitu dirikan solat, buatlah solat kerana Allah, bacalah apa yang mudah daripada al-Quran, rukuk, sujud, khusyuk dan qunut.
Persoalannya, apa yang perlu dibaca ketika rukuk dan sujud, berapa kali sujud, berapa rakaat solat, bagaimana tahiyyat, iktidal perlu atau tidak dan sebagainya.
Kita ambillah contoh ibadat puasa. Di dalam al-Quran dinyatakan tentang kewajipan berpuasa, beberapa hari, bulan Ramadan, disempurnakan puasa hingga malam, keharusan makan hingga nampak benang putih daripada benang hitam dari fajar, iktikaf dan beberapa lagi hukum. Namun tidak ditemui pula tentang solat terawih, tadarus al-Quran, keperluan memelihara pandangan mata dan sebagainya.
Justeru, ibadat khusus yang hanya berdasarkan al-Quran tanpa hadis adalah ibadat yang tidak sempurna.
Penulisan hadis
Pertikaian timbul kerana penulisan hadis yang dikatakan agak lewat. Tidak dinafikan bahawa penulisan hadis bermula sekitar 200 tahun selepas kewafatan Nabi SAW. Namun penulisan hadis juga berlaku pada zaman Nabi Muhammad SAW. Bukti sejarah Nabi SAW menjelaskan bahawa beberapa sahabat r.hm sudah pun menulis hadis. Namun kebanyakan para sahabat telah menghafaz hadis-hadis baginda SAW.
Para sahabat r.hm juga menceritakan apa yang mereka lihat daripada baginda SAW. Penulisan hadis bukan sahaja berlaku pada zaman Imam al-Bukhari namun lebih awal lagi pada zaman Imam Malik yang lahir sekitar tahun 80 selepas hijrah Nabi.
Jika hadis ditolak kerana penulisannya tidak bermula pada zaman Nabi SAW, satu masa nanti akan wujud pula fahaman yang menolak al-Quran kerana hujah yang sama.
Tidak mustahil akan wujud pula dakwaan mengatakan bahawa al-Quran hari ini sudah tidak betul kerana al-Quran tidak ditulis dengan sempurna pada zaman Nabi SAW. Sebaliknya al-Quran hanya ditulis di atas pelepah tamar, kulit haiwan dan sebagainya. Mana mungkin al-Quran yang tebalnya 600 halaman ditulis dengan sempurna hanya di atas pelepah tamar dan kulit haiwan. Al-Quran pada zaman Nabi SAW pula tidak mempunyai baris fathah, kasrah dan sebagainya. Huruf al-Quran pula tidak bertitik seperti huruf nun, ba, ta dan sebagainya. Maka al-Quran juga wajib ditolak.
Fahaman menolak hadis akan membawa kepada penolakan al-Quran. Akhirnya hadis dan al-Quran ditolak bersama. Lalu bagaimana kita umat Islam ketika itu? - SUMBER : http://epondok.wordpress.com/

No comments:

Post a Comment

Paparan Popular

Sahabat Blogger

Pautan Santai Berkaitan TBS

Perkhidmatan Dan Kemudahan Sekitar TBS