TAMAN BUKIT SLIM (TBS) - PENGENALAN

Taman Bukit Slim, 35800 Slim River terletak di pinggir bandar kecil Slim River dalam Daerah Batang Padang, Negeri Perak. Lokasinya di selatan Perak, kira-kira 22 km di utara Tanjung Malim dan 99 km dari selatan bandaraya Ipoh melalui jalan persekutuan. Kedudukannya bersebelahan Plaza Tol Slim River dan jika dari Ipoh jaraknya kira-kira 200 meter sebelum susur masuk ke plaza tol dan jika dari arah pekan Slim River penduduk atau pelawat perlu membuat pusingan "U" yang jauhnya kira-kira 2 km dari lampu isyarat persimpangan plaza Tol Slim River.Dibangunkan pada tahun 2008 dan diselenggarakan oleh Majlis Daerah Tanjong Malim – Admin.

Klik Sini

Pengumuman, Info dan Peristiwa TBS

* INFO TERKINI 2016

* Jawatankuasa Penduduk -Selamat Menyambut Nisfu Syaaban.

* Jawatankuasa KRT - Program SRS dilaksanakan seperti biasa.

* Jawatankuasa surau - Kuliah Mingguan dilaksanakan seperti biasa.


* Kelab Rekreasi Puakajoran - 2 Jun 2016 Trip Tanjung Dawai - Tukun Perak. Selamat Menjoran.


* Jika anda mempunyai maklumat dan sumber arkib untuk dikongsi sila berhubung dengan admin

SEKIAN TERIMA KASIH.

Friday 3 July 2015

Al-QURAN HANYA DITADARUS, BUKAN UNTUK MENGURUS (Bahagian 1)

Tazkirah TBSGroup, 16 Ramadhan 1436H.

Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam. Salawat dan salam juga untuk Junjungan Besar Nabi SAW. Antara hikmah terbesar kita berpuasa ialah bagaimana kita dilatih untuk mengawal hawa nafsu. Hawa nafsu yang tidak terkawal akan mnjerumuskan kita kepada berbagai bentuk keburukan. Allah berfirman di dalam Surah Yusuf Ayat 53:

وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿٥٣

Bermaksud: "Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku. (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." Kita perlu faham bahawa hikmah puasa ini bukan hanya penting untuk kita yang berpuasa secara individu tetapi ia juga sangat penting kepada umat Islam sebagai hamba-hamba Allah yang berada dalam kem memenangkan peraturan Allah berhadapan jahiliyyah versi moden yang cuba memenangkan hawa nafsu.

Kumpulan pengamal seks songsang, homoseksual baru-baru ini meraikan kemenangan mereka apabila Mahkamah Tinggi Amerika Syarikat memutuskan bahawa undang-undang negara itu telah mengiktiraf perkahwinan sejenis menyertai 50 negara yang lain di dunia ini. Dalam perbicaraan pada hari Jumaat lepas, keputusan 4-5 oleh para hakim telah dicapai sekaligus membatalkan undang-undang di peringkat negara yang melarang perkahwinan sama jantina itu di seluruh negara. Sementara itu di White House Rose Garden selepas keputusan mahkamah dibuat,

Presiden barrack Obama yang berucap di hadapan media berkata, "Negara kita diasaskan dengan prinsip bahawa kita semua dicipta sama rata. Setiap generasi mahukan sesuatu perkara itu disesuaikan dengan realiti yang berubah mengikut masa," katanya. "Hari ini adalah langkah besar dalam usaha kita menuju kesama rataan. Pasangan gay dan lesbian sekarang memiliki hak untuk berkahwin sama seperti orang lain," katanya sambil menulis hashtag ‪#‎lovewins‬. Ini adalah satu contoh hawa nafsu buas manusia dimenangkan dan diberi kekuatan undang-undang atas nama hak kesama rataan yang menjadi slogan keramat seluruh dunia pada hari ini. Pusingan kali ini dimenangi oleh pemuja-pemuja hawa nafsu.

Di Malaysia pula sudah muncul generasi pewaris-pewaris pemuja hawa nafsu juga berselimut dalam perjuangan hak kesamarataan. Bermula secara kecil-kecilan tetapi akhirnya nanti akan lebih parah jika pejuang kem yang memenangkan hak Allah tidak bingkas menentang. Memenangkan cara berpakaian ahli gimnastik, memutar belitkan pemahaman tegas Al-Quran terhadap kewajipan menutup rambut ke atas wanita muslimah secara konsisten dari dahulu lagi oleh Sisters In Islam, mempertikaikan etika berpakaian sopan bagi pelanggan di sesetengah agensi berkewajipan. Ini sangat bertentangan dengan firman Allah:

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿٣١

Bermaksud: "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (dari memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." (An-Nur: 31)

Sangat celuparnya pejuang-pejuang hawa nafsu manusia memenangkan kem mereka sedangkan kem-kem yang mahu memenangkan agama Allah masih bersuara lembut atas alasan strategi dakwah. maka hukum hakam Al-Quran hanya ditadarus bukan diguna untuk mengurus. Bangunlah Pejuang!

Wallahuaqlam.

Tokanpuakajoran,
Diolah dari Khutbah Jumaat 3 Julai 2015.

No comments:

Post a Comment

Paparan Popular

Sahabat Blogger

Pautan Santai Berkaitan TBS

Perkhidmatan Dan Kemudahan Sekitar TBS